Много от медиите в България са далеч от стандартите за свободни медии. Проблемът не е само с политическия контрол и корпоративната цензура, които пряко обслужват частните интереси на олигарсите,проблема е най-вече в това,че самите олигарски използват медиите за бухалки в защита на своя корпоративен собственик, без оглед на обективност и истина.“Преплитането между медии, икономически интереси и политика е неприемливо за една страна от ЕС, каквато е България”, твърди германският разследващ журналист Юрген Рот и наистина.Превръщането на медиите в инструмент за оклеветяване и дискредитиране на всеки, който се опитва да повдигне завесата над политическото и общественото безобразие в България е повече от явно.Медиите под формата на един вид журналистическа критичност, всъщност са тежко необективни и подлагат на унищожителни нападки всеки, който дръзне да каже и думичка за собствениците им.Те стават основни пропагандатори на икономическите и партийните интереси на шефовете си. Защото от това колко дълго време далаверите на шефа и партията ще останат неразкрити, зависи колко дълго време ще изкарват заплати.Нека да разгледаме кой какво притежава:
Нова българска медийна група
Магнат и едноличен собственик е Ирена Ангелова Кръстева,съсобственик в най-голямата печатница в България - ИПК „Родина“ и майка на депутата от ДПС Делян Пеевски.По време на правителството на НДСВ е изпълнителен директор на Българския спортен тотализатор. Кръстева се озовава начело на държавното дружество “Олимпика” ЕАД, под чиято шапка са много апетитни спортни обекти, включително известната зала “Универсиада”. Името й бързо попадна в медиите, защото веднага извършва много съмнителни корупционни сделки със спортни имоти, между които негласната приватизация на зала”Универсиада”, облагодетелствала фирма на царския любимец Лучано. Назначението й в”Олимпика” ЕАД е станало по линия на НДСВ. Според германския разследващ журналист Юрген Рот, Делян Пеевски контролира „Нова Българска Медийна Група“ заедно с майка си Ирена Кръстева, която е собственик.Телевизиите на Пеевски:
• ТВ7, Нюз7,ББТ ,БТВ ,The Voice
Вестниците на Пеевски:
„Уикенд”„Шоу” „Всеки ден”„Телеграф” „Монитор” „Политика”„Новинар” „Борба” – Велико Търново„Марица” – Пловдив„Струма” – Благоевград
Сайтовете на Пеевски:
Blitz.bg ,Vsekiden.com,Bnews.bg ,Monitor.bg, Inews, econ.bг ,sporta.bgget.bg,Livenews.bg
Радиата на Пеевски:
Magic ,The Voice, “Витоша”,“Веселина”
Списанията на Пеевски:
„Топ Гиър”,Аутобилд”„Хелоу”,„Уикенд за жената”„Биограф”+ още 3-4 списания на фирма „МС тийм”.
„Икономедиа“ АД
Издател на Капитал,Капитал Daily,b2b изданията HoReMag ,Регал,MD,списание Бакхус,вестник Computerworld,списание PC World,списание CIO,списание Digital World,списание Network World „Строителство Градът,както и списанията за бизнеса с недвижими имоти „Индекс Имоти” и „Индекс Луксозни Имоти”. Заедно с "Юкономикс", Икономедиа издава списанията за ютилити бизнеса „Ютилитис”, „Фасилитис” и „Maintenance Review” и др.Иво Прокопиев е съосновател и инвеститор в две големи бизнес групи – „Алфа Финанс Холдинг“ АД и издателската група „Икономедиа“ АД.
„Алфа Финанс Холдинг“ АД [3] (АФХ) е група от над 20 дружества с опит в сферата на финансовите услуги, индустриалните минерали, недвижимите имоти, технологиите за чиста енергия, информационните технологии и телекомуникациите. Групата участва в проекти в България и Югоизточна Европа.През 2000 г. холдингът приватизира „Каолин“ АД. с подкрепата на Лидия Шулева, която е роднина на съдружника му Иван Ненков, и по това време е вицепремиер, фирмата на Прокопиев „Булброкърс“ става посредник и консултант в редица приватизационни сделки: „Булброкърс“, заедно с „Морган Стенли“, съветва кабинета за приватизацията на „Булгартабак холдинг“. Консултант е при продажбата на ТЕЦ-овете „Русе“, „Варна“ и „Бобов дол“, както и в приватизацията на седемте електроразпределителни дружества, продадени на ЧЕЗ, ЕВН и ЕОН.През 2003 г. „Булброкърс“ участва като мениджър или комениджьр при предлагането на дялове от: „Булгартабак“ - 12,8%, ДЗИ - 20%, „Проучване и добив на нефт и газ“. „Булброкърс“ в консорциум с гръцката ОББ и Национална банка на Гърция печели поръчката за т.нар. пул „Мечта“. В него са групирани най-добрите части от държавните предприятия, които да се пуснат на Българската фондова борса.
„Булброкърс“ консултира държавата при продажбата на остатъчния дял от 35% от акциите на БТК на борсата, а по-късно, през 2005-а, в Управителния съвет на БТК влиза и роднината на Лидия Шулева и изпълнителен директор на „Булброкърс“ - Иван Ненков. По поръчка на Министерството на транспорта през декември 2000 г. „Булброкърс“ изготвя стратегия за приватизация на „Параходство български морски флот“ и „Българско речно плаване“ (БРП). През юни 2005 г., преди смяната на властта, „Каолин“ печели конкурса за приватизация на 70% от БРП.През 2006 г. бизнесът на Иво Прокопиев се отъждествява с „Алфа Финанс Холдинг“, дейността на който е в 3 основни направления: финансови услуги чрез „Булброкърс“, недвижими имоти чрез „Алфа дивелопмънтс“ и индустриални минерали чрез „Каолин“. По линия на „Алфа дивелопмънтс“ Прокопиев работи по общи проекти с настоящия президент Росен Плевнелиев, който по това време е представител на германската строителна компания „Линднер“, построила „Бизнес парк София“.През годините на преход в България (след 1989 г.) Иво Прокопиев участва в множество ключови реформи и проекти както в публичния, така и в частния сектор. Като член на Икономическия съвет на президента Петър Стоянов през 1996-1997 г. той участва във въвеждането на валутния борд и реструктурирането на банковия сектор. Като председател на Надзовния Съвет на Националния социално-осигурителен институт през 2004-2005 като представител на работодателите[17], той е част от екипа, изготвил стратегията за пенсионна реформа в България. Като заместник-председател на Съюза на издателите в България през 2005–06 г. Иво Прокопиев има ключова роля в създаването и популяризирането на Етичния кодекс на българските медии и установяването на саморегулаторни органи в сектора на печатните медии.През 2009 г. печели търг за комуникационни услуги по Оперативна програма „Конкурентоспособност“ в партньорство с ПР експерта Моника Йосифова, днес съпруга на лидера на БСП Сергей Станишев. Консорциумът включва и Боряна Димитрова от социологическата агенция „Алфа Рисърч“, която е в тясно сътрудничество с Прокопиев. Тримата са циментирали стабилни отношения по оста „медии — реклама — проучвания на общественото мнение“.
Имат ли сила медиите? Да, те наистина са „четвъртата власт”. Чрез своето действие или бездействие, те формират и изграждат мнението на обществото по даден въпрос. Те са тези, които предават посланията на политиците, наблюдават ги и ги представят на обществото. Но медиите са и тези, които обслужват техните интереси, скриват истината, не разследват докрай и не изобличават техните грешки.Къде е свободната журналистика? Къде са, колко са и кои са журналистите на свободна практика в България и изобщо къде е свободата на словото?Лишаването от тази възможност за изява ни откъсва от обществото, тя създава представата у нас, че сме отхвърлени, неразбрани в крайна сметка – ненужни на обществото. Правото на свободно изразяване и на свобода на пресата и словото е основа на демокрациите, за които е важно какво мислят хората. Колкото по-известно е едно мнение, толкова повече то може да повлияе на обществения и политически курс на даденото общество. По тази причина свободата на словото и демокрацията вървят ръка за ръка. Свободата на словото не гарантира, че словото е свободно. Свободното гражданско общество и демократичното общество не са непременно едно и също нещо. Управлението на народа, което е “демокрация”, често може да бъде тиранично управление. Тълпата може да бъде съвършен диктатор и насилник в своята заблуда и невежество. По тази причина свободата на словото може да бъде употребена не само за изграждане на свободно и демократично общество. Словото може да бъде употребено, за да насажда лъжи, пропаганда, фанатизъм и в крайна сметка – тирания чрез заблуда.